Την πλάζ Αμφιλοχίας επέλεξε η ΚΝΕ το βραδυ της Πέμπτης για την προβολή της ταινίας η " Αντάρτες του Μπρόντγουεη " και όχι τυχαί...

Εκδήλωση της ΚΝΕ στην πλάζ Αμφιλοχίας




Την πλάζ Αμφιλοχίας επέλεξε η ΚΝΕ το βραδυ της Πέμπτης για την προβολή της ταινίας η "Αντάρτες του Μπρόντγουεη" και όχι τυχαία,θέλοντας να δώσει έμφαση και να αναδείξη την εγκατάλειψη του συγκεκριμένου χώρου της πόλης μας.
Στην προβολή της ταινίας παρευρέθηκαν αρκετοί φίλοι και μέλη του ΚΚΕ και της ΚΝΕ Αμφιλοχίας σε μια πραγματικά όμορφη βραδιά δίπλα στη θάλασσα της Αμφιλοχίας.

Λίγα λόγια για την ταινία…

Για την καλύτερη κατανόηση της ταινίας σημειώνουμε μερικά ιστορικά στοιχεία, που προηγούνται των ιστορικών γεγονότων που προβάλλονται. Στις αρχές της δεκαετίας του '20, εργατικά συνδικάτα δημιούργησαν σε διάφορες πόλεις ερασιτεχνικούς θιάσους για την ψυχαγωγία και την κοινωνική αφύπνιση του λαού . Μερικοί από τους ερασιτεχνικούς θιάσους, με το ρεπερτόριό τους, «γέννησαν» σπουδαίες δημιουργίες και μορφές (όλων των καλλιτεχνικών κλάδων) του Αμερικανικού Θεάτρου, προσέλκυσαν αριστερούς και προοδευτικούς συγγραφείς (λ.χ. Ο'Νιλ, Μπάρι κ.ά.) και εξελίχθηκαν σε επαγγελματικούς θιάσους. Από αυτούς τους θιάσους πήγασε και ένας πολύχρονος αγώνας για κρατική ενίσχυση του θεάτρου.
Επίσης το «Ομοσπονδιακό Θέατρο», οργανισμός «εθνικού επιπέδου», με απόφαση του Ρούσβελτ, νομοθετήθηκε το 1935 και επιχορηγούνταν από το κράτος στο πλαίσιο καταπολέμησης της ανεργίας στο θέατρο που προκάλεσε το κραχ (1929). Ο οργανισμός περιλάμβανε περισσότερους από 100 θιάσους, που ανέβαζαν έργα (για ενήλικες και παιδιά) κλασικών δραματουργών, καταξιωμένων, νέων και πρωτοεμφανιζόμενων Αμερικανών συγγραφέων, συνθετών και τα έπαιζαν σε όλες τις ΗΠΑ. Επικεφαλής του οργανισμού διορίστηκε η προοδευτική θεατρολόγος Χόλι Φάλαγκαν, η οποία με κρατική υποτροφία ταξίδεψε και μελέτησε το θέατρο διαφόρων χωρών - και της Σοβιετικής Ενωσης, το οποίο θεωρούσε «το καλύτερο όλων των χωρών». Οι προοδευτικές, φιλεργατικές, πρωτοποριακές για την εποχή επιλογές της Φάλαγκαν και η πρόσληψη πλήθους ανέργων καλλιτεχνών, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς (πολιτικούς, θρησκευτικούς, φυλετικούς κλπ.), καταγγέλθηκαν και κρίθηκαν ως «ανατρεπτικές» στην «Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών», με πρόεδρο τον γερουσιαστή Μάρτιν Ντιν. Εναν αμόρφωτο, που αγνοώντας πότε έζησαν ο Μάρλοου και ο Σαίξπηρ τους αποκάλεσε «κομμουνιστές», υποπτευόμενος ακόμη ως «κομμουνιστές» και τους αρχαίους Ελληνες ποιητές.
Η Επιτροπή του Ντιν χρησιμοποίησε ως μάρτυρες κατηγορίας ό,τι πιο ξεπερασμένο καλλιτεχνικά, ιδεολογικά συμβιβασμένο, ανεγκέφαλο και υστερικό. Η ανάκριση του 1936 έδωσε το πρώτο θανάσιμο «χτύπημα» στο «Ομοσπονδιακό Θέατρο», το οποίο - οικονομικά αβοήθητο και κατασυκοφαντημένο - «έσβησε» το 1938.

Αφορμή του «χτυπήματος» ήταν το εξής γεγονός: Το 1936, ο 22χρονος πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης του «Ομοσπονδιακού Θεάτρου», Ορσον Γουέλς, άρχισε πρόβες για το ανέβασμα, στο «Maxine Elliot Theater», του μουσικού έργου «Cradle will rock», του νέου Εβραίου συνθέτη - λιμπρετίστα, αριστερού και θαυμαστή του μπρεχτικού θεάτρου, Μαρκ Μπλιτζστάιν. Η Επιτροπή θεώρησε το έργο «κατηγορώ» κατά του κεφαλαίου, κάλεσε σε απολογία και απέλυσε την Φάλαγκαν, σταμάτησε τις δοκιμές, έξωσε το θίασο και απαγόρευσε το έργο. Ομως, ο θίασος (ηθοποιοί, σκηνοθέτης, συνθέτης, τεχνικοί σκηνής, κλπ.) «επαναστάτησε». Διακινδυνεύοντας να απολυθούν, διαδηλώνοντας στους δρόμους μαζί με πλήθος λαού, πήγαν σε άλλο θέατρο και παρουσίασαν όσες σκηνές είχαν προβάρει, δίνοντας ένα «μάθημα» αγωνιστικού θάρρους και ήθους.
Εκτοτε, το έργο δεν παίχτηκε ποτέ. Μόνον ο Λ. Μπερνστάιν χρόνια αργότερα, ανέβασε το έργο αυτό, με φοιτητικό θίασο στο Χάρβαρντ.

www.rizospastis.gr









Admin

Admin

0 σχόλια:

1)Κείμενα και σχόλια τα οποία είναι προσβλητικά, κακόβουλα, εκ του πονηρού ή πορνογραφικού περιεχομένου δεν θα δημοσιεύονται.
2)Το σχόλιο θα εμφανιστεί μετά την έγκριση του απο τον διαχειριστή